Uvek u potrazi za pričom! Da je pročitam, čujem ili napišem.

Biljana Božanić Tanjga za sebe voli da kaže da je pre svega istraživač svega lepog u životu, koji oplemenjuje prvo sebe, i to čini kroz uloge – supruge, majke dve predivne vile, kćerke, sestre, drugarice, nadređene i podređene u poslu.

Biljana je po obrazovanju magistar poljoprivrede, a po zanimanju oplemenjivač baštenskih ruža, odnosno lider u kompaniji Pheno Geno Roses doo. Kada je neko pita šta radi, najlepše i najkraće kaže: oplemenjuje šta god može i kad god može!
Biljana je osoba koja daje sve od sebe da implementira jednake vrednosne i duhovne kriterijume, kako na ličnom tako i na profesionalnom planu. 

Pheno Geno Roses priča počinje od Biljaninog završetka osnovnih studija hortikulture na Poljoprivrednom fakultetu u Novom Sadu. Kao i većina njenih kolega nije imala posao pa je radila “privremeno-povremene” poslove. Međutim, ubrzo joj se ukazala prilika da ode u Holandiju i ponovo upiše fakultet.

“U okviru tih studija sam dobila zadatak da napravim program za oplemenjivanje baštenskih ruža, održiv u Srbiji . Nakon više godina studija, učenja i prakse po Holandiji, Belgiji i Engleskoj zapravo uviđam da želim time da se bavim u Srbiji. I, tada kreće priča u kojoj pokušavamo da implementiramo stečena znanja i prihvatam izazov da se bavim  oplemenjivanjem baštenskih ruža u Srbiji. Vlasnik kompanije, inače Holanđanin je to prepoznao kao novu poslovnu šansu i uz poverenje koje mi je ukazano započinjemo 2009. godine u Temerinu sa prvim ukrštanjima. Danas, 10 godina kasnije imamo zavidan oplemenjivački program, čak i na svetskom nivou.”, priča Biljana.

Ova istrajna žena sa vizijom kaže da je dvadesetogodišnji plan da ljudima širom sveta asocijacija na ruže budu Pheno Geno ruže.

“U kancelariji imam mapu sveta gde se sve nalaze Pheno Geno ruže i jedva čekam da je popunimo skroz.”, uz osmeh nam govori naša sagovornica.

Osim Biljane, Pheno Geno tim čine još četiri dame, koje su predane i vredne poslu kojim se bave. Posebna vrednost koju treba naglasiti je da su uskospecijalizovane za poslove kojima se bave i da svaka od njih kao osoba daje neprocenjiv doprinos timu.

“Pored njih četiri, imamo i mrežu kooperanata ( ljudi koji se bave proizvodnjom sadnica Pheno Geno ruža) i eksternih saradnika sa kojima imamo dugogodišnju saradnju. Napomenula bih da sve ove ljude veže ljubav prema ružama, i često kažem da je to posebna „fela“ ljudi koji nisu odustajali čak ni kada im ta proizvodnja nije donosila nikakav profit, a često i sam gubitak. Veoma mi znači da bez obzira kakve su situacije, da je poverenje uvek prisutno.”

Kada govori o svojoj ulozi u poslovanju kompanije Pheno Geno Roses, Biljana uz osmeh kaže da se i ona često pita koja je njena uloga, jer na papiru je jedno, ali ono što ljudi od nje najviše očekuju jeste da rešava probleme kako bi posao išao napred i kako bi ruže cvetale.

“Sve te probleme se trudim da gledam kao izazove za rast i onda često kažem pošto smo imali mnogo problema, mnogo smo i narasli . I, stalno rastemo, rastemo…
Ono što je moja lična misija u poslu jeste da
stvarno mogu da kažem da radim posao koji volim i da se trudim da ga negujem kao i da nalazim lepe i vredne stvari u njemu, svakodnevno. Uvek tražim i srećom imam  inspiraciju, jer su priroda i ruže, u okviru nje, neiscrpan izvor i beskrajno sam zahvalna na tome. Svaki dan me ponovo pokrene, imamo puno planova i u okviru njih različitih ciljeva pa dajem sve od sebe da idemo u tom željenom pravcu. I dok idemo da nam bude lepo i prijatno!”, objašnjava naša sagovornica.

Biljana Božanić Tanjga se oplemenjivanjem bavi 10 godina, a ružarstvom generalno, više od 20 godina. Kako je Pheno Geno Roses jedina firma koja se u Srbiji bavi ovim poslom, unapredili su dosta u ovoj oblasti i pokazali nešto novo i drugačije. Zahvaljujući naporima ovog tima, hortikultura, a posebno ružarstvo kao model, ima bolje mesto u razumevanju ove privredne grane u okviru poljoprivrede kao nešto što može biti krajnje isplativo i zanimljivo, pogotovo za žene.

Kada je reč o poslu oplemenjivača i šta sve ove žene rade, naša sagovornica kaže:

“Svako oplemenjivanje biljaka, a posebno baštenskih ruža, predstvalja multidisciplinarni pristup ka stvaranju nove sorte kroz određeno vreme.  Sve vreme se trudite da napravite nešto bolje i dugačije od postojećeg. Reći ću samo da na svetu postoji preko 50. 000 registovanih sorti ruža, te je stvarno izazov da imamo da ponudimo nešto bolje…A verujte mi, uvek imamo!
Jedan ciklus traje 8 godina, pa često kažem da ne znam da li će nam biti jedan život dovoljan da postignemo sve što smo zamislili. Puno se trudimo i verujemo u to što radimo. Posle skoro 15 godina iskustva mogu da kažem da mi
ni jedan dan nije isti na poslu. To je divan spoj i kombinacija nauke i prakse, obilazaka terena ( tj.njiva), razgovora sa ljudima,  kako u Srbiji tako i po celom svetu, dočekivanje stranaca, nezaobilazna birokratija u Srbiji. U pravom smislu reči to znači da je novi dan nova šansa koju ne treba propustiti.
Volim da sebe i svoj tim vidim kao
senzualne naučnike  koji sa umetničkom inspiracijom dolaze do najdivnijih spoznaja. Trudim se da kroz process oplemenjivanja baštenskih ruža pomirimo suprotnosti kao što su tradicionalne i urbane vrednosti, očuvanje biodiverziteta, podizanje ekološke svesti, da budemo društveno odgovorni.”

U realizaciji Pheno Geno Roses poslovne ideje, najveći izazovi su to što Srbija nije članica Evropske unije, mada, kaže Biljana to ima i neke pozitivne strane. Ali, svakako je najveći izazov papirologije i komplikovane procedure oko uvoza i izvoza, ne prepoznavanje vrednosti i značaja hortikulture, otežano finansiranje, jer se ne bavite “strateškim proizvodom”, birokratija na svakom ćošku.
Sve ovo dodatno komplikuje izvoznu strategiju kojoj je ova kompanija porijantisana, “Isključivo izvozimo! Ove godine smo započeli ozbiljnju promociju po društvenim mrežama u smislu vizuelne identifikacije kompanije i Pheno Geno ruža i rezultati su bili više nego odlični. Tako da smo započeli prodaju naših proizvoda odnosno sadnica ruža po Srbiji i veoma smo srećni zbog toga, a u najavi su i drugi vidovi prodaje proizvoda kao latica, šipkova i sl. Mi se trudimo da nemamo konkurenciju,jer smo drugačiji, imamo pristup koji je jedinstven, u odnosu na ostale oplemenjivače baštenskih ruža u svetu. Ima starijih od nas, ima materijalno vrednijih od nas, ali stvarno mi smo orginalni i posebni po mnogo čemu.  Ono što je izazov jeste da privolite kupce i da ljudi saznaju da mi imamo bolje i lepše baštenske ruže od postojećih, jer kao i  za sve proizvode, ovde je najteže izboriti se za novo tržište. “

O planovima za budućnost, naša sagovornica kaže da planiraju da približe ruže krajnjen korisniku:

“Planiramo da po trenutnom konceptu, predstavimo ruže kroz različite primene i namene – kuvanje, aromaterapija, aranžiranje i sl, kao i da privučemo mlađu populaciju odnosno da promenimo stav da moraš imati zemlju i biti prljav da bi se bavio hortikulturom.”

Iako bi se reklo da je posao vezan za ruže nekkao predodređen da bude ženski, Biljana kaže da “u našem biznisu nema puno žena, bar ne onih koje rade isti posao. Time je možda izazov veći da vam priznaju rad, ali sada smo stvarno u fazi da dobijamo komplimente i od muškaraca, i to nam stvarno imponuje. I trudimo se maksimalno da to iskoristimo kao prednost, jer je krajnji proizvod tj. sadnica ruže namenjena ženi, kažem da su je žene po svom senzibilitetu napravile za žene, i mi najbolje znamo šta nama prija, šta volimo i to  je 100% istina.”

Kada je reč o podršci i podsticajima države, Biljana kaže da kada su pokušali nešto, to nisu dobili, i nastavlja:

“Ne znam, iskreno da vam kažem. Nas ima jako malo u odnosu na kakav posao obavljamo i često uopšte ne znamo da postoje ikakve podrške, a mi se sami trudimo da budemo podrška ženama i da pomognemo kad god možemo, kao i da budemo maksimalno društveno i ekološki odgovorni.”

Kada je reč o ženama i preduzetništvu, Biljana smatra da je svaka žena posebna i da, ona sama, najbolje zna šta joj treba i prija, te da svaka žena može sve što želi. “Svaka žena treba da bude inspirisana da preduzima šta voli i ona je onda unapredila ceo svet radeći posao iz srca u koji veruje, i sve joj dolazi.”

Poruka za sve žene koje su na svom preduzetničkom putu ili na njega tek kreću, Biljana kaže “Da ne treba da se bore u areni sa nekim gladijatorima, da treba da uživaju u svakom momentu u skladu sa sobom i budu žene, da im sve bude lako. Gledajući sebe, a i oko sebe, mislim da je poenta u veri u sebe i balansu. Žena kada veruje, sluša i prati sebe, nema ideje na ovom svetu koja ne može da se materijalizuje na najbolji mogući način. Potrebno je samo da istraju, jer sve ono u šta veruju, što je iskreno od srca, ljudi će prepoznati kao vredno.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *