Za potrebe regionalnog biznis foruma preduzetnica “Biznis na štiklama”, o zdravstvenim potrebama radnoaktivnih žena, govorila je dr Mirjana Živković Šulović, spec. socijalne medicine, načelnica Centra za analizu, planiranje i organizaciju zdravstvene zaštite Instituta za javno zdravlje Srbije “Milan Jovanović Batut”.

Prezentacija
je pokazala na činjenicu da iako predstavljaju veći deo populacije, žene
globalno čine manji deo plaćene radne snage ili 40%, što ujedno varira u
zavisnosti od razvijenosti zemalja kao što su SAD (50%) do zemalja u razvoju,
kao na primer Pakistan gde je udeo žena u tržištu rada oko 21%. Osim toga, žene
su ređe na visokim menadžerskim pozicijama, kao i na mestima donošenja odluka.
Ipak, veliki broj sati u toku dana žene potroše na neplaćeni (kućni) rad, koji
ima uticaj na njihovo zdravlje.

Češće
su zaposlene u uslužnim delatnostima, kao što su prosveta, zdravstvo, trgovina,
socijalna zaštita, turizam, laka industrija i/ili rad na traci u proizvodnim
pogonima. Žene su na najnižim pozicijama sa niskom autonomijom u donošenju
odluka, što može dovesti do duplo veće podložnosti stresu i često su izložene
visokim zahtevima.


Situacija
u Srbiji

Prema
podacima kojima raspolaže Republički zavod za statistiku Republike Srbije,
očekivano trajanje života prema polu u periodu od 2000. do 2016. godine za žene
je poraslo sa 74,8 na 78 godina, a za muškarce sa 69,7 na 73 godine. Osim što
imaju duži životni vek, ženama rastu i zdrave godine života. Ipak, zbog
izloženosti novim tehnološkim procesima u radu, više je žena sa nekim oblikom
invaliditeta i uzrocima smrti kao što su:

  • Bolesti sistema krvotoka,
  • Tumori
  • Bolesti sistema za disanje
  • Bolesti žlezda sa unutrašnjim
    lučenjem metabolizma

Osim toga, posebno
je “dinamično” biti preduzetnica u današnjim uslovima, jer se na sve obaveze
dodaje i stres izazvan administrativnim izazovima u poslovanju, porezima i
doprinosima, organizaciji posla, smenama zaposlenih (ako ih ima)… Upravo zbog
toga je sagorevanje na poslu prepoznato 2019. godine od
strane Svetske zdravstvene organizacije kao hronično
zdravstveno stanje.

Bolje sprečiti
nego lečiti

Svi stručnjaci
savetuju balansiranu ishranu i bavljenje fizičkom aktivnošću, kao najbolji
recept za jak imuni sistem i dugovečnost. U stalnoj trci za rešavanjem
egzistencijalnih pitanja, žene često zaboravljaju na svoje zdravlje. Upravo je
zbog toga u nastavku teksta lista preporuka o kojima sve moramo misliti:

Pre 34. rođendana:

  • Zdrave navike

  • Birajte zdrave, balansirane namirnice sa ciljem održavanja zdrave
    težine
  • Izdvojite 30 minuta dnevno za fizičku aktivnost
  • Potrebno vam je u proseku 7 do 8 sati sna
  • Smanjite unos alkohola, nikotina ili potpuno ostavite cigarete
  • Koristite zaštitu od štetnog zračenja Sunca
  • Posetite stomatologa najmanje dva puta godišnje, zbog pregleda i
    čišćenja

  • Zaštite se u saobraćaju:

  • Nosite kacigu na glavi za vreme vožnje bicikla,
  • Sigurnosni
    pojas je potrebno vezati u toku vožnje automobilom
  • Bez poruka i poziva telefonom za vreme vožnje 

  • Razgovarajte sa izabranim lekarom
    o godišnjem preventivnom pregledu, koji uključuje teme kao što su planiranje
    porodice, ishrana, težina, nivo fizičke aktivnosti; važno je razgovarati o
    mentalnom zdravlju, mogućoj anksioznosti, izloženosti stresu i svakodnevnoj
    dinamici na radnom mestu… U ovoj starosnoj dobi je važno proveriti vakcinalni
    status, posebno u smislu vakcine protiv gripa i tetanusa; od ginekoloških
    pregleda je važno uraditi PAP test, pregled dojki, kao i krvni pritisak,
    holesterol, šećer u krvi (zbog mogućnost pojave dijabetesa), inkontinencija
    urina…

Između 35. i 49. rođendana

  • Pripremite se za perimenopauzu,
    koja predstavlja vreme uvoda u menopauzu, odnosno period kada se nivo hormona
    počinje menjati. Ove promene mogu početi u četrdesetim i obično traju nekoliko
    godina, može dovesti do visokog pritiska i srčanih bolesti, uz povećan rizik od
    anksioznosti i depresije. Zbog toga je važan razgovor sa lekarom, u smislu koje
    simptome koje možete očekivati, ali i kako na njih reagovati.
  • Osim razgovora o porodičnim
    odnosima, eventualnom planiranju porodice, perimenopauzi, sa lekarom se treba
    konsultovati o težini, ishrani, nivou fizičke aktivnosti, porodičnoj istoriji
    bolesti, a od pregleda se mogu uraditi svi pomenuti iz prethodne grupe…

Posle 50. rođendana

  • Prema preporukama dr Živković
    Šulović sa Instituta za javno zdravlje “Milan Jovanović Batut”, potrebno je
    nastaviti zdrave navike nakon 50. rođendana. Osim balansirane ishrane, dovoljne
    količine sna i fizičke aktivnosti, navodi se da je korisno unositi 400 ij
    vitamina D, potpuno ostaviti cigarete i smanjiti unos alkohola na jedno piće
    dnevno, ili čak i manje.
  • Sa izabranim lekarom je potrebno
    razgovarati o bilo kom simptomu menopauze koji imate, navikama u ishrani,
    uživanju alkohola, količini sna, porodičnoj istoriji bolesti kao što su
    karcinomi, kardiovaskularne bolesti, dijabetes…
    Za redovan godišnji pregled morate razmišljati o vakcinaciji protiv gripa,
    pneumonije, tetanusa, uraditi ginekološke preglede, mamografiju, skrining
    preglede, testiranje na osteoporozu za starije od 65 godina. Važno je
    proveravati holesterol, krvni pritisak, dijabetes i inkontinenciju urina.

Uslovi
u kojima žene rade su manje istraživani, dok se uslovi rada ređe povezuju sa
zdravstvenim stanjem, zbog čega se ne povezuju invalidnosti i bolesti nastale
usled nepovoljnih uslova rada. Žene su slabije plaćene od muškaraca, čak na
istom radnom mestu, te nema ni dovoljno adekvatne zdravstvene zaštite koja bi
mogla pružiti odgovarajuću negu u slučaju oboljevanja od profesionalnih bolesti.
Iako osvajaju “muške” poslove i sve su više zastupljene na tržištu rada, u
zemljama u razvoju ostaje podela na tradicionalne rodne uloge koje imaju uticaj
na zdravlje žena.

Upravo je zbog toga ova floskula “Uzmite zdravlje u svoje ruke!” najbolji poklon koji svaka žena može sebi pružiti: a to je da svakodnevno brine o sopstvenom zdravlju, ne reaguje kad zaboli, već pre pojave prvih simptoma i na taj način sebi i svojoj porodici obeća da će njihova partnerka, majka, sestra, ćerka, tetka, ujna ostati tu još dugo, zdrava i jaka.

Ana Pataki

Živi i radi u Novom Sadu, završila osnovne i master studije sociologije na Filozofskom fakultetu. Zanimaju je teme digitalnog marketinga, ženskog preduzetništva i rodne ravnopravnosti. U stalnoj borbi protiv "vetrenjača".

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *