Uvek u potrazi za pričom! Da je pročitam, čujem ili napišem.

Ovo je izuzetno važno pitanje za sve one koji se bave nekim biznisom, bilo da je reč o korporaciji ili preduzetniku. Mi se ovde nećemo baviti dilemama koje velike korporacije mogu da imaju i kako uređuju svoje poslovanje, već ćemo se usredsrediti na mala i srednja preduzeća čiji su budžeti izuzetno ograničeni.

Potpuno je razumljivo ako ste na početku svog poslovanja i sva sredstva ste uložili na razvoj proizvoda ili usluge, da vam je marketing poslednja stavka na koju mislite. U razgovoru sa klijentima često dođemo do tačke gde se njihovo viđenje i moje, viđenje nekoga ko se bavi marketingom, u potpunosti razilaze.

Klijenti su uglavnom mišljenja:

  • Nemam budžet za marketing!
  • Mogu sam/a!
  • Ne treba mi marketing kada imam sjajan proizvod/uslugu!
  • To ću kasnije, kad razvijem posao!

Da li Koka Koli treba marketing?!

Svima je potreban marketing!

OK, nemaš budžet za marketing, ali neke stvari mogu da se postave na pravo mesto, kako bi se kasnije samo razvijale i unapređivale.


Logo i vizuelni identitet – Ovo mora da postoji! To je ime i prezime svakog biznisa, ma koliko mali bio. Logo vas čini prepoznatljivim, kao i paleta boja, te fontovi koje koristite.
Iz ovoga proizilaze vizit karte, memorandum za poslovnu korespodenciju i sl. štampani materijal, kao i ambalaža ukoliko je koristite.


Nije vam potreban novac da biste otvorili naloge na društvenim mrežama – Ovo je delimično tačno, jer vas otvaranje naloga ne košta ništa, ali da bi oni poslužili svrsi potrebno je uložiti neki novac. Moguće je uraditi strategiju nastupa na društvenim mrežama spram onoga koliko ste spremni da izdvojite u tom trenutku za marketing.


Sajt ne mora da košta toliko da razmišljate da ga nikada ni ne uradite – Ovo je tačno, ali to ne znači da treba da ovaj posao poverite prvom na koga naletite i onome ko ponudi najnižu cenu. Postoje besplatne WordPress teme koje je moguće prilagoditi tako da vas reprezentuju na način dostojan vašeg biznisa. Postoje i WordPress teme koje se plaćaju, a koje takođe ne koštaju mnogo. One vam nude daleko više mogućnosti za optimizaciju u željenom pravcu. I na kraju, postoji i način da angažujete dizajnera i programera, te da vam sajt urade od nule, u programskom jeziku koji vam je po volji. Ovo je po logici stvari najskuplja opcija, ali ne mora da bude.


Ton komunikacije i korisničko iskustvo – E, ovo vas ne košta ništa, a znači mnogo! Da biste odredili odgovarajući način komunikacije, morate dobro da poznajete onoga kome se obraćate, odnosno ko je vaša ciljna grupa. Kada je to jasno, onda korisničko iskustvo vaših klijenata ili kupaca, na svim odabranim kanalima komunikacije, mora da bude jednako. Na primer, ako imate izuzetno ljubaznu prodavačicu u vašoj radnji, koja je korisničko iskustvo dovela do perfekcije – srdačna je i ljubazna, ali nenametljiva; pomaže pri odabiru, ali ne uvaljuje; dobro poznaje asortiman i obraća pažnju na težnje kupca i sl , onda govorimo o pozitivnom korisničkom iskustvu koje ima ton komunikacije kakav očekujemo i na ostalim kanalima putem kojih komuniciramo (sajt, telefon, poruke, mejlovi i sl). Međutim, ako se kupac za neku informaciju obratio u inbox na FB ili putem mejla, a onda danima čeka na odgovor koji na kraju jedva dobije. I, taj odgovor nije srdačan i ljubazan, već odsečan; ili je polupismen, sa slovnim i pravopisnim greškama, takođe bez namere da se, taj neko ko odgovara na upit, potrudi oko korisnika, onda govorimo o neusklađenosti korisničkog iskustva.


Ovo su osnovne stvari koje bismo trebali razvijati od samog početka poslovanja. To su ime i prezime vašeg biznisa! Svako će vas izguglati, potražiti sajt, stranice na društvenim mrežama, pročitati iskustva drugih o vašim proizvodima ili uslugama, te će sve to zajedno uticati na vaš imidž i kako vas potencijalni kupci ili klijenti vide. Onda se valja predstaviti na što bolji način i uticati na formiranje mišljenja o vašim proizvodima i uslugama.

Sad se vraćamo na pitanje sa početka teksta!

Izuzetno je važno ko vam vodi marketing!

Na samom početku je u redu da to radite sami, ukoliko vam obaveze to dozvoljavaju. Međutim, jako je važno da se edukujete u tom pravcu i da razgraničite određene pojmove, jer će vam to kasnije koristiti i kada angažujete profesionalca za ovu oblast. U poziciji ste kada je teško da objektivno sagledate šta nudite tržištu i to je najveća zamka u koju možete da zapadnete. Nikada nemojte smetnuti sa uma kome se obraćate i sa kojim ciljem! I, možda najvažnije od svega – ne možete da radite prodaju i širenje svesti o brendu u isto vreme.
Postoje različite edukacije, od onlajn kurseva do radionica uživo, ali i guglanje često donese rezultate. Okružite se ljudima koji se bave marketingom, idite na meetup-e sa ovom tematikom, na kraju krajeva pitajte, zakažite konsultacije “1 na 1” i sl.

Sada kada se vaš biznis razvio, ne znate gde udarate od obaveza, a i dalje sve sami radite, pravite plan kako sebi da olakšate. I dalje nemate mnogo novca za marketing, ali smatrate da biste mogli nekoga angažovati da to radi umesto vas. Prvo što pomislite je da za agenciju nemate novca i da je najbolje da nađete nekog ko se ne bavi time profesionalno, već na nivou hobija ili interesovanja.
Ovo nije dobro razmišljanje! Zašto?! Najpre zato što nisu sve agencije velike, kao što ni svi drugi biznisi nisu veliki. Sigurna sam da možete pronaći neke koje imaju ponudu za mala i srednja preduzeća, skrojenu prema vašim potrebama, ali i budžetima. Osim toga, postoje i frilenseri koji se marketingom bave profesionalno i koji imaju svoj tim saradnika koji će vam biti na usluzi. Možda ne pružaju koliko agencija, ali ako su profesionalni u svom poslu, mogu da vam vrede čak i više od agencije.

Biznis se razvio i imate novca za marketing, sada razmišljate da zaposlite nekoga ili da razvijete svoje marketing odeljenje. Možda da ne angažujete nekoga sa strane, već da prekvalifikujete nekog od radnika – Ne! potreban vam je profesionalac ili neko ko ima nameru to da postane.

Zaposliti nekoga, angažovati frilensera ili agenciju?

Ovo je večita trilema na koju ne postoji tačan odgovor!
I jedi i drugi, i treći, imaju svoje mane i prednosti, a na vama je da odmerite koji su više za vas i vaše poslovanje. Nemojte zanemariti ni senzibilitet, jer će vam možda više odgovrati neposredna komunikacija i dostupnost mimo radnog vremena, što sa agencijama ne mora da bude slučaj. Ili, će vam više odgovarati da vam marketing bude na raspolaganju 8 sati dnevno, 5 dana u nedelji, što dobijate zapošljavanjem nekoga. Ili ste skloniji da na raspolaganju imate tim stručnjaka, što vam nudi agencija.

Ukoliko nekoga zapolite da vam vodi marketing:

  • Prednost je u tome što će taj neko poznavati preduzeće iznutra, njegovu organizacionu strukturu i kulturu.
  • Imate veću kontrolu, jer u svakom trenutku možete da svratite do kolege i tražite uvid u trenutne aktivnosti. Ne morate da čekate izveštaje i sl.
  • Jedino čime bi se ovaj zaposleni bavio jeste vaš posao, vaš brend i prodaja.
  • Sva znanja i veštine koje se steknu na razvojnom putu, ostaju unutar vašeg poslovanja i mogu da se šire na druge kako se bude širio marketing tim.
  • Izuzetno je teško naći dobre kandidate za ovakve pozicije, a da poseduju sve odgovarajuće veštine. Ako ih pronađete, čuvajte ih!
  • Verovali ili ne, skuplje je da nekog zaposlite da vam vodi marketing, nego da angažujete agenciju. Zaposleni vam je tu na neodređeno, a sa agencijom možete da sklapate ugovore na vremenski period koji vam je neophodan.
  • Često se dešava da se na pozicije marketing menadžera u preduzećima zapošljavaju osobe koje ne poseduju specifična znanja i veštine, jer je nemoguće da jedna osoba sve radi i sve zna da uradi. Ovo važi samo ako ne zapošljavate tim.

Ukoliko angažujete frilensera:

  • Jeftinije je da angažujete frilensera, nego da zaposlite nekoga. Jeftinije je i od agencije.
  • Usluge frilensera možete da koristite samo onda kada su vam potrebne, odnosno kada i kako se dogovorite oko angažmana.
  • Frilenseri poseduju određene veštine i znanja koje im omogućavaju da obavljaju više segmenata posla.
  • Mogu da vam daju objektivan pogled na vaš biznis i neke smernice za poslovanje koje ste možda prevideli.
  • Nemate kontrolu, a informacije o sprovedenim kampanjama možete da dobijete u formi izveštaja za period koji ste unapred definisali.
  • Nije posvećen samo vašem biznisu, jer ima i druge klijente osim vas.
  • Sva stečena znanja i iskustva na vašim projektima ostaju frilenseru.

Ukoliko angažujete marketinšku agenciju:

  • Jeftinije je nego da zaposlite nekoga i nije ugovor na neodređeno.
  • U vezi sa prvom stavkom, možete usluge koristiti samo onda kada su vam zaista i potrebne.
  • U agencijama rade timovi koji imaju visok nivo znanja i veština koje su vam dostupne odmah.
  • I ovde, kao i od frilensera, možete dobiti objektivan pogled na vaš biznis.
  • Manja je kontrola kju imate i informacije o sprovedenim kampanjama zavise od izveštaja za periode koje ste unapred dogovorili.
  • I agencije imaju druge klijente, a ne samo vas.
  • Takođe, sva stečena znanja i iskustva ne ostaju vama, nego timu koji je radio na vašim projektima.

Nadam se da ćete uspeti da posložite stvari u glavi i da ćete biti spremni kada budete donosili neke od ovih odluka. Kao što je i navedeno gore u tekstu, ne postoji pravi odgovor na pitanje da li je bolje zaposliti nekoga, angažovati frilensera ili agenciju. Neretko se dešava da biznisi angažuje i agenciju i frilensera, ali za različite poslove. Isto tako, u firmama postoji marketing odeljenje, ali za specifične poslove angažuju agencije.

Prava mera i odgovor na pitanje koga angažovati, leži u vama i vašim težnjama. Sigurna sam da ćete na određenim nivoima razvoja svog poslovanja imati potrebu za svakim od gore navedenih – frilenserom, agencijom i zaposlenim.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *